آیا به دیابت مبتلا هستید؟ در این مقاله روش حفظ بینایی را به شما آموزش می دهیم

3 نوامبر 2021- مدیریت دیابت ممکن است دشوار باشد، اما چشمان شما از شما به خاطر آن تشکر می کنند.

رتینوپاتی دیابتی یک عارضه دیابت است که به رگ های خونی شبکیه آسیب می رساند و اغلب منجر به کاهش بینایی و از دست دادن بینایی می شود. این وضعیت در بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

بر اساس خبر منتشر شده توسط انجمن متخصصان شبکیه چشم آمریکا (ASRS) به مناسبت آگاهی از بیماری های چشمی دیابت در ماه نوامبر، تقریباً 8 میلیون آمریکایی به رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستند و انتظار می رود این تعداد تا سال 2050 دو برابر شود.

دکتر فیلیپ فرون، رئیس ASRS، در یک بیانیه خبری گفت: با فناوری‌های جدیدی که به تشخیص زودهنگام و پیشرفت‌های درمانی کمک می‌کنند، ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم که می توانیم افراد مبتلا به دیابت را از تأثیرات مخرب رتینوپاتی دیابتی در امان نگه داریم.

دکتر فرون افزود: با آگاهی بیشتر در مورد این بیماری، از جمله عوامل خطر رایج و علائمی که باید مراقب آنها بود، همه افراد مبتلا به دیابت می توانند به اطلاعاتی که برای حفظ بینایی خود نیاز دارند، مجهز شوند.

هر فرد مبتلا به دیابت - از جمله دیابت نوع 1، نوع 2 و بارداری - در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی است. هرچه مدت ابتلای به دیابت طولانی تر باشد، خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی بیشتر می شود. عوامل دیگری که خطر را افزایش می دهند، عبارتند از: کنترل ضعیف سطح قند خون در طول زمان؛ فشار خون بالا؛ بیماری کلیوی؛ سطح کلسترول بالا؛ و بارداری.

بسیاری از افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند، هیچ علامتی از رتینوپاتی دیابتی را نشان نمی دهند، اما غالبا زمانی که علائم ظاهر می شود، ممکن است آسیب قابل توجهی به شبکیه و بینایی فرد وارد شده باشد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: تاری دید یا دید تحریف شده(دیدن اشیاء به صورت موج دار یا خم شده)؛ مشکل در خواندن؛ لکه های شناور در میدان دید شما؛ سایه ای در سراسر میدان دید؛ فشار چشم؛ و مشکل در درک رنگ؛ بیماران دیابتی با مشاهده ی هر یک از این علائم باید در اسرع وقت معاینه شوند.

درمان‌های رتینوپاتی دیابتی شامل تزریق دارو در زجاجیه (داخل چشم)، درمان‌های لیزری و جراحی است.

افراد در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی می توانند از طریق: کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول، حفظ وزن سالم؛ مصرف تمام داروهای دیابت تجویز شده؛ انجام معاینات منظم شبکیه با مردمک متسع(با ریختن قطره ی متسع کننده ی مردمک)؛ ترک سیگار؛ و فعال ماندن؛ از بینایی خود محافظت کنند.

دکتر فرون گفت: از تمرکز بر عادات سبک زندگی سالم تا اولویت دادن به معاینات منظم شبکیه با مردمک متسع، راه‌های زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند بینایی عالی خود را در ادامه ی زندگی حفظ کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-diabetes-sight.html